Běla Jensen: Jsem blázen do opery

25.6.2008 Svitavský deník str. 2 Svitavsko
BĚLA JENSEN

JAK TO SLYŠÍM JÁ...

Můj vztah k opeře je jednoduchý: Jsem do ní blázen. S klasickou hudbou jsem začala ve čtyřech letech. A s manželem jsem uzavřela dohodu, že s ním bude cestovat po světě za předpokladu, že mi nejdříve zajistí lístky do opery. A tak jsem navštívila newyorskou Metropolitní operu, úžasnou londýnskou Covent Garden nebo milánskou La Scalu. Jsem docela rozmlsaná. Představení Prodané nevěsty na mezinárodním festivalu ve Smetanově rodišti považuji za božské. Smetanova Litomyšl je takový diamant v koruně českého národa. Je vidět a cítit, že je tady vše děláno srdcem a duší. To nikdo nepřekoná.

NADĚJE A VÁŠNĚ PO ITALSKU

25.6.2008 Svitavský deník str. 1 Titulní strana

Foto popis| VERDI HODIL LITOMYŠLI RUKAVICI. A litomyšlské publikum ji v pondělí zvedlo. První představení Nabucca potvrdilo, že výběr této opery jako nejúspěšnější v historii festivalu byl plně na místě. V roce 1992 se hrála poprvé u nás s velkým úspěchem dole v amfiteátru. Hned po Prodané nevěstě jsme se dočkali druhého standing ovation, což nebývá při operním představení příliš obvyklé. Vestoje se tleská daleko častěji po obzvlášť zdařilých koncertních vystoupeních. Což je důkazem toho, jak publikum zaujal nejen námět, ale i provedení Státní opery pod taktovkou dirigenta Hilary Griffiiths. Foto: František Renza
Foto autor| Fotogalerie: www.svitavsky.denik.cz/kardinal
Region| Východní Čechy

Dirigent Libor Pešek čestným občanem

25.6.2008 Svitavský deník str. 1 Titulní strana
(ik)
SVITAVY

Litomyšl/ Zastupitelé udělili čestné občanství Litomyšle dirigentovi Liboru Peškovi. Umělec získal občanství za celoživotní mistrovství, občanské postoje a soustavnou propagaci české, zejména Smetanovy hudby v zahraničí. Návštěvníci festivalu uvidí Mistrův výkon v sobotu při představení Má vlast.

Bára a Jan o zákulisí

25.6.2008 Svitavský deník str. 1 Titulní strana
IVETA NÁDVORNÍKOVÁ

Rodina ředitele Smetanovy Litomyšle Jana Pikny žije během festivalu na zámku. Do zákulisí jsme nahlédli s Bárou a Honzou.

Litomyšl/ Mezinárodním festivalem Smetanova Litomyšl žijí nejen milovníci vážné hudby a pořadatelé. Do organizačního štábu se zapojily už před lety Bára a Honza, děti Jana a Evy Piknových, ředitele a vedoucí propagace.

* Co dělají děti ředitele Smetanovy Litomyšle na festivalu?

Bára: Pracuji jako asistentka propagace, to znamená, že jsem k ruce mamince, která toto oddělení vede. Rozdělujeme vstupenky, řešíme různé problémy a staráme semimojiné o loga. Můj běžný den začíná v deset hodin, kdy vstávám. Potom přijdu na zámek a čekám, co budu mít ten den na starosti. Mám volno na oběd a samozřejmě musím dorazit na festival večer. Otevřu VIP centrum, vítám hosty, chystám katalogy. Jakmile začne představení, čekám na správnou chvíli, abych pustila znělku a "vyhnala" hosty z centra. Domů se většinou dostanu po půlnoci a někdy i ve tři hodiny. Jan: Od dvanácti let dělám asistenta vinařskému sommeliérovi Radku Pulkrábkovi. Společně připravujeme ochutnávky vín pro sponzory a na rautech. Dva roky jsem působil také jako uvaděč. Letos už není ochutnávek vín tolik, proto dělám au-pair naší mladší sestřičce Evičce. Starám se o ni od rána do noci.

* A co vaše mladší sestra Eva?

Jan: Když to okolnosti dovolí, je s námi na zámku. Jenže jsou jí teprve tři roky, takže těžko poslechne, že má být zrovna teď ticho, nezlobit a podobně. Potřebuje spíše hlídání, proto zůstává doma a vymýšlíme pro ni zajímavý program.

* Jaký je váš vztah k vážné hudbě?

Bára: Rodiče do klasické hudby tak zapálení nejsou, i když to tak vypadá. Dávají přednost rockovější muzice. Jan: Unás doma nikdy nehrála vyloženě klasická hudba, byl to spíše bigbít. Rodiče sice mají vážnou hudbu rádi, ale jejich kořeny patří přece jen k jinému žánru. Já mám klasiku také docela rád, ale nejsem ten nejnáročnější posluchač. Oblíbil jsem si známé kousky jako je Dvořákova Novosvětská nebo Smetanova Má vlast.

...4

IVETA NÁDVORNÍKOVÁ
Jan a Bára o zákulisí: Festival není rodinný podnik, představa šéfovat festivalu láká
Festivalový deník
Bára Piknová pracuje v oddělení propagace, její bratr Jan hlídá tříletou sestru Evičku

dokončení ze strany 1 Litomyšl/ Bára a Jan Piknovi, děti ředitele a vedoucí propagace Smetanovy Litomyšle, se podílejí roky na organizaci festivalu. K vážné hudbě mají velmi blízko.

* Jdete večer na představení, sednete si do hlediště a vychutnáváte si představení?

Bára: Byla jsem na Prodané nevěstě, ale bohužel jsem nevydržela až do konce. Bolely měhodně nohy, a musela jsem se jítdomůpřezout. Jan: Vloni jsem byl na Chvění Jiřího Pavlici a to bylo opravdu skvělé.

* Co se vám na festivalu nejvíce líbí? Je to atmosféra v zákulisí nebo slavnostní večery?

Bára: Festival vnímámjako vyvrcholení roku, že se konečně spustila ta akce, kterou celý rok plánovali, že se něco zase děje. Je to docela vzrušující. Jan: Líbí se mi slavnostnost chvíle, alenemámna mysli rauty. Spíše to, jak je vše uklizené, nazdobené, všichni jsou pěkně oblečení a usmívají se. Všichni pořadatelé dělají maximum, aby se tady divákům líbilo a do Litomyšle se vrátili.

* Když vás rodiče do festivalu takto zapojili, myslíte si, že jednou jejich dílo převezmete?

Bára: Rozhodně to není rodinný podnik. Možná by to ale nebylo špatné. Studuji management a žurnalistiku. Nafestivalu zjišťuji, jak oba obory spolu souvisí. Jan: Složil jsem přijímací zkoušky na vysokou školu na politologii. Obor s festivalem nemá nic společného. Několikrátměuž ale napadlo, jaké by to bylo šéfovat Smetanově Litomyšli. Já bych ale festival pojal jinak. Udělal bych ho multižánrově, s hudbou, tancem i výtvarným uměním. Přidal bych do programu jazz a rock, aby oslovil široké spektrum lidí.

* Máte během festivalu nějaký volný čas pro sebe? Zajdete s přáteli na koupaliště, někam posedět nebo si zasportovat?

Bára:Mámčas mezi jedenáctou a patnáctou hodinou. Přátelé ale mají nyní zkouškové období, takže jsou v Brně a jinde na školách. Já jsem musela všechny zkoušky stihnout v předtermínech. Jan: Opravdunemámmoc času, když hlídám Evičku. Ovšemmámhluché místo od půl osmé do dvanácti, kdy je sestřička ve školce. Prázdniny ale budou dost dlouhé a příležitostí ještě hodně.

* Sejde se celá rodina Piknových doma u jednoho stolu?

Bára: Byly pokusy o společné obědy, ale nevyšly. Jan: Rozhodně není čas vařit. Když už bychom se měli sejít na oběd, tak jedině někde v restauraci.

* Čeká vás po festivalu nějaká rodinná dovolená?

Bára: Určitě ano, ale ještě nevíme,kampojedeme. Jan: Načas se odstěhujeme na chalupu do Strakova. Budeme poslouchat šumění stromů a zpěv ptáků.

Národní divadlo představilo novou Prodanou nevěstu

25.6.2008 Právo str. 16 Kultura

Pražské Národní divadlo uvádí premiéry smetanovských inscenací na závěr sezóny v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Po Tajemství a Hubičce došlo letos na Prodanou nevěstu, jejíž nová nastudování se v ND objevují se stále větší frekvencí.
Ve dvou premiérách zazněla na nádvoří litomyšlského zámku Prodaná nevěsta pod taktovkou slovenského dirigenta Ondreje Lenárda, přičemž výkon orchestru a sboru patřil k pozitivům inscenace, jež jinak vyvolává otazníky jak nad pěveckou úrovní sólistických výkonů, tak i nad novou inscenační podobou.
Mařenku zpívala na druhé premiéře Pavla Vykopalová, a přestože její hlas není pro tuto roli ideální, lze její půvabnou Mařenku akceptovat především pro intonačně čistý, emotivně a výrazově přesvědčivý projev. To bohužel nelze říci o Miroslavu Dvorském, který Jeníka od počátku do konce zpíval silácky, bez dynamiky, s ukřičenými výškami a minimem citu.
Zklamáním byl i Kecal Zdeňka Plecha, který měl problém se základním rytmickým zvládnutím partu, natož aby se věnoval jemným pěveckým finesám postavy, jež svým zjevem i chováním příliš nepřipomínala venkovského dohazovače.
Václav Lemberk má pro Vaška dobré pěvecké předpoklady, v Litomyšli ale zněl jeho hlas až příliš křehce, "namlouvací" duet s Mařenkou působil ploše a bezvýrazně. Výklad Vaška jako primitiva, který musí několikrát upadnout, ještě než začne zpívat, je zjevným omylem.
Koncepci režisérky Magdaleny Švecové a scénografa Davida Matáska lze seriózně hodnotit až po provedení na scéně ND, nicméně ani v Litomyšli nešlo přehlédnout fakt, že u-rampy představující obilná pole jevištní akci spíše překážejí, než aby ji provokovaly, a že postavy jednají bez herecky vystavěných situací a vztahů. Ale o tom více na podzim. Festivalovým publikem byla nová Prodaná nevěsta přijata celkem příznivě.