Ohňostroj na počest festivalu

5.7.2008 TV Nova str. 4 19:30 Televizní noviny

Reynolds KORANTENG, moderátor
--------------------
Pokud máte rádi ohňostroje, tak vám následující reportáž udělá radost. Velkolepou podívanou tentokrát divákům připravili pořadatelé festivalu Smetanova Litomyšl. Pyrotechnici ji sestavovali více než týden. Nakonec trvala dlouhých dvacet minut a dvanáct sekund.

osoba
--------------------
A tady to máš jednadvacítku, /nesrozumitelné/.

osoba
--------------------
Jo.

Petr BRZEK, redaktor
--------------------
Od časného rána ruce osmi pyrotechniků nosily rachejtle a natahovaly zápalné šňůry. Když specialisté odpoledne skončili, zjistili, že právě zapojili roznětky k výbušninám na osmi set padesáti místech. Pyrotechnici dokonce na zem natahovali alobal, aby se nespálil trávník.

Jaroslav ŠTOLBA, designér ohňostroje
--------------------
Se chystá cca tři tisíce osm set projektilů ráže od dvaceti milimetrů do sta milimetrů.

Petr BRZEK, redaktor
--------------------
Zdá se to až neuvěřitelné, ale rachejtle původem z Portugalska, Španělska a Itálie řídí tato malá krabička. Od sedmi hodin už k výbušninám pro jistotu nechodí ani ti nejpovolanější. Show má začít po desáté hodině. Pořadatelé počítají s návštěvností okolo třech tisíc lidí. Už hodinu před začátkem nebylo na tribuně jediné volné místo.

Festival Smetanova Litomyšl vrcholil na zámku i na nebi

7.7.2008 Svitavský deník str. 2 Svitavsko
(zprav)

Padesátý ročník Smetanovy Litomyšle v sobotu skončil galakoncertem tří pěvkyň

Litomyšl/ Velkolepá slavnost, oslava padesátého výročí Smetanovy Litomyšle, skončila. Tři týdny festivalového dění završily čtvrteční světová premiéra oratoria Mojžíš, páteční velkolepý ohňostroj a sobotní galakoncert.
Pro závěrečný večer letošního ročníku připravili organizátoři festivalu milé překvapení. Po skvělém galakoncertu tří barytonů před třemi se zdálo, že nic lepšího v tomto směru už nelze nabídnout. Vyprodanému hledišti zámeckého nádvoří se v sobotu představily tři mladé pěvkyně, kterým bezesporu patří nejbližší budoucnost světové opery. Eleonore Marguerre, Arpiné Rahdjian a Zoryana Kushpler si svými výkony a půvabem získaly publikum, které jejich vystoupení také patřičně ocenilo.

Dirigent zkolaboval

Doprovázel je orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno, který vedl italský dirigent Fabrizio Ventura. Několik minut před začátkem galakoncertu to však vypadalo, že se neuskuteční. Italský dirigent zkolaboval. Posluchači téměř nic nepoznali, pouze začátek představení se o sedm minut posunul.
Úspěšnou světovou premiéru mělo ve čtvrtek v Litomyšl oratorium Mojžíš české skladatelky Sylvie Bodorové. Skladbu autorka zkomponovala na objednávku 50. ročníku Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. Oratorium Mojžíš provedlo na nádvoří zámku několik hudebních těles. Sólové party zpívala například Gabriela Beňačková nebo Ivan Kusnjer a ovace sklidila i sólová hráčka na bicí Markéta Mazourová.

Tisíce projektilů

V pátek vyvrcholil festival na sportovním stadionu Černá hora. Tisíce lidí se tady sešly na pořad Vivat Smetanova Litomyšl. Jednalo se o velkolepý ohňostroj v podání umělců ze společnosti Flash Barrandov komponovaný na hudbu Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Oskara Nedbala. „Pyrotechnický muzikál tvořilo 3800 projektilů. Ohňostroj vychází z představení Země úsměvů, které získalo v portugalské Madeiře hlavní cenu diváků," uvedl umělecký ředitel festivalu Vojtěch Stříteský.
Příští ročník Smetanovy Litomyšle bude ve znamení šedesátky. Tolik času uplynulo od prvního představení na festivalu. Oslavy se stanou součástí připomínky 750 let od povýšení Litomyšle na město.

Jubilejní festival slavil s ohňostrojem

7.7.2008 Svitavský deník str. 1 Titulní strana

SVITAVY

Litomyšl/ Jubilejní padesátý ročník festivalu Smetanova Litomyšl vyvrcholil v pátek ohňostrojným představením. Tečku za mezinárodní hudební událostí roku udělal slavnostní galakoncert tří pěvkyň. Již nyní ale pořadatelé připravují festival na příští rok, který se ponese ve znamení šedesátky.

Mojžíš je srozumitelný i efektní

7.7.2008 Mladá fronta DNES str. 9 Kultura

SYLVIE BODOROVÁ

Mojžíš

Festival Smetanova Litomyšl. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, dirigent Jiří Malát. Světová premiéra 3. července.

Vprogramu festivalu Smetanova Litomyšl se každý rok objeví minimálně jedna událost, jejíž význam přesahuje region. Letos se jí stala světová premiéra oratoria Mojžíš české skladatelky Sylvie Bodorové.
Zámecké nádvoří bylo zaplněno stejně jako třeba při Prodané nevěstě, diváky neodradil ani déšť bubnující na konstrukci zastřešující hlediště, takže soudobá hudba očividně nemusí být pro „běžného" diváka strašákem. Je to především zásluha autorky, která už ve svém předchozím oratoriu Juda Makabejský ukázala, že umělecké ambice soudobého skladatele a komunikace s širší posluchačskou obcí nemusí být v rozporu. Hudba Bodorové má v sobě dramatismus, efekt a emocionalitu. Je srozumitelná, což nemusí hned znamenat kýč.
Pro své nové dílo Bodorová zvolila starozákonní látku o Mojžíšovi, jenž odvádí svůj lid z Egypta - příběh o vytrvalosti a pevnosti, ale i o pochybnostech a váhání.

Trefná hudební řeč Oratorium rozdělila do čtrnácti částí, v nichž nechybějí melodické zpěvy Mojžíše a jeho sestry Miriam, vzrušené dialogy Mojžíše s Hospodinem i s davem, ale i drsnější hudební řeč.
K nejpůsobivějším scénám patří Deset ran egyptských, v níž se střídají mluvené hrozby Árona a vzpurné, jakoby dětinské výkřiky Faraóna. Tanec kolem zlatého telete připomíná davové skandování. Nejrůznější bicí nástroje, za nimiž zasedla Markéta Mazourová, prostupují celým oratoriem a dodávají mu zvláštní syrové zabarvení.
K úspěchu světové premiéry přispěli i interpreti. Otakar Brousek byl impozantním Hospodinem, Jan Šťastný důrazným Áronem. Pěvcům Bodorová komponovala party doslova na tělo. Barytonista Ivan Kusnjer v roli Mojžíše si poradil s vysokou hlasovou polohou, Gabriela Beňačková coby Miriam uplatnila vroucnost a něhu svého sopránu a pevný tenor Otokara Kleina byl ideální pro Faraóna. Rozsáhlý aparát, který tvořil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor spolehlivě řídil dirigent Jiří Malát.

Jubilejní Litomyšl se vydařila

7.7.2008 Lidové noviny str. 19 Kultura
JINDŘICH BÁLEK

Galakoncertem tří mladých operních pěvkyň skončil v sobotu 50. ročník Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. Jeho slavnostní ráz podtrhl v pátek efektní ohňostroj, ale hlavně dlouhá řada velkých a kvalitních hudebních projektů.
Na objednávku festivalu zkomponovala Sylvie Bodorová pro jubilejní ročník celovečerní oratorium Mojžíš. Už úspěšné provedení jejího prvního oratoria Juda Makabejský v roce 2002 ukázalo, že skladatelka opravdu dovede napsat hudbu, která zní moderně, a přitom neztrácí sdílnost. Obě oratoria vzniklá těsně po sobě nelze neporovnávat a hudební řeč nového Mojžíše k tomu přímo vybízí.
Titulní roli vynikajícím způsobem ztvárnil Ivan Kusnjer, který precizně nastudoval obtížný part plný vysokých tónů, které jsou pro většinu barytonistů nezpívatelné. Patriarchální vznešenost a výbornou dikci opět ukázal Otakar Brousek v mluvené roli Hospodina. V premiérovém uvedení se naopak příliš nedařilo Gabriele Beňačkové v úloze Miriam. Dobrou práci odvedl Pražský filharmonický sbor i Symfonický orchestr FOK pod taktovkou Jiřího Maláta.
Jinak se ale obávám, že Mojžíš zůstane trochu ve stínu úspěšného Judy - už proto, že řada hudebních prostředků je velmi podobná. Mojžíšův příběh je ovšem náročnější na uchopení, a pokud často zůstává jen u hudební ilustrace biblických pasáží - byť často zajímavě řešené - není celkový dojem tak silný. K nejpůsobivějším momentům patří scéna Tanec okolo zlatého telete, jehož rytmy připomínající jak barbarské rituály, tak pop. Rytmická složka a použití bicích je celkově velmi invenční, některým ze čtrnácti hudebních čísel pětasedmdesátiminutového díla ale výrazný hudební nápad trochu schází.
Sólo pro tři žínky Na závěrečném galakoncertu letos vystoupily koloraturní sopranistka Eleonore Marguerreová, rakouská sopranistka arménského původu Arpiné Rahdjianová a ukrajinská mezzosopranistka Zoryana Kushplerová. Podařilo se navodit atmosféru galakoncertu i bez přítomnosti hvězdy světového jména. Koncert tří velmi mladých hlasů trochu připomínal finále nějaké světové pěvecké soutěže, ve kterém by ovšem jednoznačná první cena asi nemohla být udělena. Dobrý dramaturgický nápad a pestrý výběr árií a duetů se nicméně postaral o bohatý zážitek a zajímavé konfrontace. A přídavek, na kterém tři mladé dámy zazpívaly česky tercet z Dvořákovy Rusalky „Mám zlaté vlásky mám", byl vtipnou a vydařenou tečkou. Rozšíření festivalu i do jiných než operních žánrů se dlouhodobě ukazuje jako šťastný krok. Jedním z vrcholů tak bylo pietní uvedení varhanní kompozice Job Petra Ebena, ve kterém starozákonní text recitoval Marek Eben. V prostorách zdevastovaného piaristického chrámu zvláštně promlouval i společný projekt Scholy Gregoriany Pragensis a japonských buddhistických mnichů Blízké hlasy z dáli. I s úvodním proslovem Tomáše Halíka jej vysílal Český rozhlas 3 Vltava v přímém přenosu, stejně jako recitál Jitky Čechové.
Mezi klavíristy oslnil Fazil Say naprosto nonkonformním přístupem ke Gershwinově Rapsodii v modrém. V Litomyšli koncertoval 25. června, a když dozněl potlesk, přišel možná jeden z nejdramatičtějších okamžiků celé historie festivalu. Prudká bouřka a vichřice publikum vůbec nepustila ze zámku a v okolí vyvrátila desítky stromů. Padesátý ročník se tak zapíše do historie i živelní pohromou, která znemožnila provedení Bernsteinovy symfonie Kaddish plánované do druhé poloviny koncertu. Pořadatelé Bernsteina okamžitě přislíbili zařadit na příští ročník, který bude opět slavnostní. Uplyne totiž šedesát let od první Smetanovy Litomyšle pořádané v roce 1949, ale bude se slavit např. také deset let od zapsání litomyšlského zámku na listinu památek UNESCO.
I díky tomu je dnes malé město Litomyšl atraktivním kulturním centrem, které rozhodně nežije jen z oprašování Smetanova pomníku.