Tipy dramaturga festivalu

28.2.2019   Lidové noviny   str. 6   Příloha - Smetanova Litomyšl

1.3.2019   Mladá fronta DNES   str. 6   Příloha/Smetanova Litomyšl

Program Smetanovy Litomyšle 2019 vůbec není jen náhodným sledem představení a koncertů. Takřka každý pořad má svůj příběh, zvláštnost i nitky souvislostí. Někdy zapadá do dlouhodobého cyklu, někdy je aktuálně uveden k výročí skladatele nebo skladby samotné. Tak třeba rockové opeře Jesus Christ Superstar je letos právě 50 let! Faustovo prokletí zapadá do cyklu, a navíc si letos připomínáme 150. výročí úmrtí Hectora Berlioze. Opera Dalibor je na programu hostování pražského Národního divadla stejně jako před 70 lety, kdy jej tentýž soubor na Smetanově Litomyšli hrál poprvé. A tak bychom mohli pokračovat. Přibližme si ale zmíněná díla, i některá další, trochu více.

Faustovo prokletí

Dramatická legenda Faustovo prokletí Hectora Berlioze je zařazena do cyklu Faustus, který již nějaký čas běží. V jeho rámci zazněla velká díla jako Faust a Markéta Charlese Gounoda či Mefistofeles Arriga Boita. „Musím říci, že zámecké nádvoří je pro tyto monumentální skladby jako stvořené,“ uvádí umělecký ředitel Smetanovy Litomyšle Vojtěch Stříteský a cituje z recenze k Faustovu prokletí: „Už ze samé orchestrace přechází sluch, jak je barevná a nápaditá. Pokud někdo zhlédne Faustovo prokletí poprvé, může být zcela omámen i průměrným provedením, natolik je jeho hudba působivá sama o sobě.“ Na Smetanově Litomyšli ale diváci uslyší provedení, které půjde jistě vysoko nad průměr. Podařilo se sestavit výborné obsazení – Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno, Kantiléna Brno, trojice hlavních sólistů, Markétka, Faust, Mefisto, přiletí z Francie a doplní je Martin Gurbaľ jako Brander. Navíc Faustovo prokletí nastuduje a na Smetanově Litomyšli se 23. června poprvé představí šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Lady Macbeth Mcenského újezdu

Dmitrij D. Šostakovič napsal toto dílo ve věku šestadvaceti let. Opera měla premiéru v roce 1934 a už o rok později se hrála v Americe, Švýcarsku, ale také v Praze a Bratislavě. Bohužel na provedení ve Velkém divadle v Moskvě dorazil i diktátor Stalin. Ten odešel znechucený už o přestávce a následně vyšla v deníku Pravda sžíravá recenze ve známém článku Chaos místo hudby, který Šostakoviče nařkl ze všech možných -izmů. Na dlouhých 27 let bylo dílo okamžitě staženo do trezoru. Tolik smutný osud opery, která je považována za jedno z nejzásadnějších děl celé hudební historie. „Na Smetanově Litomyšli dosud nikdy nebyla provedena. Měli jsme sice zájem o uvedení už v roce 2000, kdy se inscenace hrála v Národním divadle v Praze, ale byla technicky nepřenosná,“ vysvětluje Vojtěch Stříteský. Operu, která je „tragédií-satirou“ zkažené společnosti vyvěrající z nezřízené moci sexuality, mohou hosté Smetanovy Litomyšle vidět 28. června.

Nakariakov Rhapsody

50. narozeniny oslaví Komorní filharmonie Pardubice mimořádně bohatým a posluchačsky zajímavým programem. Ke gratulantům se mimo jiné připojí „Paganini trubky“ Sergei Nakariakov. Ten dokáže se svým nástrojem neskutečné věci. Často hraje transkripce skladeb určených pro jiné nástroje. „Právě tak tomu bude i v Litomyšli, kdy zahraje Gershwinovu Rapsodii v modrém, původně určenou klavíru, a také variace na sopránovou árii z opery Norma,“ sděluje umělecký ředitel. Na programu je ale ovšem také oblíbená Klasická symfonie Sergeje Prokofjeva či Offenbachovy Pařížské radovánky i s tolik oblíbeným kankánem. To vše je připraveno na 29. června.

Hry o Marii

Letos si připomínáme 60 let od smrti skladatele Bohuslava Martinů. Smetanova Litomyšl 2. července uvede jeho velkolepou operu Hry o Marii. „Inscenaci nastudoval režisér Jiří Heřman v Praze, tenkrát s Jiřím Bělohlávkem. Poté ji přenesl do Národního divadla Brno, ale celá scéna je u nás nepostavitelná, nemáme tak vysokou střechu,“ prozrazuje záludnost představení Vojtěch Stříteský a dodává: „U nás tedy bude inscenace v lecčem jiná, protože ji budou provázet projekce a videomapping. Podobná bude ale tím, že tak jako v Národním divadle nebo Janáčkově opeře využívají smíšené pomocné sbory balkony, tak my do inscenace zapracujeme arkády.“

Sólo pro 100 smyčců II

Říká se: Nevstoupíš dvakrát do téže řeky. Smetanova Litomyšl tak ovšem učiní pořadem Sólo pro 100 II 6. července. „Ona ta řeka bude obdobná jenom v obsazení. Pod taktovkou Leoše Svárovského vystoupí sto hráčů smyčcových sekcí Janáčkovy filharmonie Ostrava, Moravské filharmonie Olomouc a Komorní filharmonie Pardubice,“ uvádí Vojtěch Stříteský. Na některá díla ale jen smyčce stačit nebudou, proto nebude chybět harfa, tympány či klavír. Zazní tak nejen Holst, Suk, Jenkins a Glass, ale také Mahler či Martinů.

Možná nevíte, že… …letošní ročník Smetanovy Litomyšle má v programu rovných deset operních kusů. „Když jsme jich v jednom ročníku shromáždili pět, mluvili jsme o ročníku dobrém. Když jich bylo šest, bylo to pro nás výjimečné. Loni jich bylo osm a říkali jsme si, že to už se nedá překonat,“ říká umělecký ředitel festivalu Vojtěch Stříteský. Ale podařilo se. „Připravili jsme deset titulů, a to ještě tři jednoaktové opery Giacoma Pucciniho sdružené v Triptychu počítám jako jeden celek, stejně tak čtyřdílné Hry o Marii Bohuslava Martinů,“ dodává Stříteský. Ve výčtu nechybí česká klasika Dalibor, Příhody lišky Bystroušky, Hry o Marii, klasika světová je zastoupena Nápojem lásky, Triptychem a operou Lady Macbeth Mcenského újezdu. Na programu je ale také dětská opera Kocour v botách a opera soudobá - Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy. „Konečně jako určitý protipól diváky čeká česká premiéra scénického provedení opery Christopha Willibalda Glucka Paris a Helena. Prostor jsme nalezli také pro rockovou klasiku, nejslavnější rockovou operu všech dob Jesus Christ Superstar,“ upřesňuje umělecký ředitel. Vedle toho zazní úryvky minimálně z dalších deseti operních titulů, ať už árie, dueta, předehry, sbory či ansámbly.