Muzikant by se sebou měl být vždy trochu nespokojený

noviny2 kozakMimořádné nadání pro klavír projevil Marek Kozák už ve čtyřech letech. Brzy začal projevovat talent i pro varhanní hru a kompozici. Oběma nástrojům se věnoval také na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Marek Kozák má za sebou řadu oslnivých výsledků v celé plejádě soutěží, včetně těch nejprestižnějších. Vystoupil s řadou předních českých orchestrů, pravidelně koncertuje též v zahraničí. Na koncertní pódia vnáší noblesní interpretační kulturu a posluchače si podmaňuje schopností „předat s velkou pokorou a bez okázalých gest to, co chtěl skladatel vyjádřit“. Na festivalu vystoupí v koncertu Bedřich & Fryderyk 3. a 4. 7. v zámeckém divadélku.

Na Smetanově Litomyšli budete hrát Smetanu a Chopina. Je vám některý z těchto skladatelů bližší?

Chopina znají všichni pianisté na světě. Smetanu bohužel ne, ale přál bych si, aby tomu tak bylo. Právě proto mne nadchla myšlenka spojit v programu tyto dva skladatele. Kromě stejného křestního jména mají mnoho společného. Byli současníci, oba virtuosové, stylizovali národní tance. Ne nadarmo se Smetanovi přezdívá český Chopin. Při tom všem je ale jasné, že jsou oba jedineční, a rád si zahraji oba dva.

V Litomyšli budete hrát v zámeckém divadélku, které je druhé nejstarší palácové divadlo v České republice. Těšíte se na takový intimní prostor?

Těším se moc, nikdy jsem v Litomyšli nehrál, bude to má festivalová premiéra. K tomuto programu se sál zámeckého divadla velice hodí. Chopin preferoval menší prostory, které vyhovovaly jeho introvertní povaze. Rád hrál pouze pro pár přátel.

Zároveň jste vystudoval nejen klavír, ale také varhany. Bylo těžké rozhodnout, že se budete více věnovat klavíru?

U klavíru jsem jako většina muzikantů začínal, poté jsem se pár let věnoval souběžně varhanám a kompozici. Do určitého věku jsem si myslel, že bude možné zvládat všechno. Dnešní doba však vyžaduje po interpretech maximální výkony, což souvisí s časem, který tomu musíme věnovat. Varhany zůstaly jako koníček, příležitostně si rád zahraji.

Jistě jste měl na jaro plný diář, přišel jste třeba o koncert v Brémách. Jak jste prožíval „karanténu“?

Mrzí mne, že se domluvené koncerty nemohly uskutečnit, ale našel jsem na tomto podivném období i pozitiva v pravidelnosti každého dne, kdy jsem měl klid a prostor nejen na cvičení, ale také na četbu, procházky, odpočinek. Na tyto věci normálně tolik času nezbývá.

Na pražském gymnáziu a hudební škole působíte též jako pedagog. Ani ti to od března neměli snadné. Jak jste k tomu přistupoval?

Studentů mi bylo líto, zejména těch, kteří ke mně přišli nově na začátku tohoto školního roku. Začali jsme intenzivně na věcech pracovat, poté následovala dlouhá odmlka. Distanční výuka v hudbě nemůže být nikdy plnohodnotnou formou.

V roce 2019 jste získal ocenění Classic Prague Awards jako Talent roku 2019. Mladý, talentovaný, úspěšný… Jste sám se sebou a se svými výkony spokojený?

Muzikant by se sebou měl být vždy trochu nespokojený. Pak má tu správnou touhu stále se vyvíjet a hledat, jak to Smetana, Chopin a další vlastně mysleli.