Vstupenky ještě jsou!

 

Ačkoli bývají hned po prvním dni předprodeje některé pořady vyprodány, v období těšně před festivalem se do prodeje uvolňují poslední rezervy pro sponzory a zvané hosty, a tak je i na dříve vyprodané pořady možno s trochou štěstí lístky získat. Některé mimořádné koncerty a představení však unikají pozornosti a vstupenek je na ně ještě dostatek. Pojďme si je představit.

Letošní ročník nabízí historicky nejvyšší počet operních představení. Některé tituly se v programu festivalu objevují opakovaně, tři se do Litomyšle podařilo získat poprvé a jsou tedy méně známé. Velkolepá opera Hry o Marii patří k tomu nejlepšímu, co Bohuslav Martinů zkomponoval a Jiří Heřman zrežíroval. Není třeba se bát moderní hudby, ta plyne téměř jako u filmu a doprovází čtyři dramatické příběhy, které udržují diváky v napětí až do konce. 

 

 

Podobně dramatická, i když ze zcela jiného prostředí, je opera Dmitrije D. Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu. Temný příběh z Ruska druhé poloviny 19. století je plný sexu, násilí a smrti. Přesto nabízí strhující zážitek hudební i vizuální, na který se nezapomíná.

 

 

To trojice jednoaktových oper Giacoma Pucciniho Setra Angelika, Plášť a Gianni Schicchi, uváděná v jednom večeru pod názvem Triptych, je z jiného soudku. Stačí si připomenout hudební jazyk jeho oper Manon Lescaut, Tosca nebo Turandot a můžete si být jisti, že uslyšíte árie, které velmi dobře znáte. Třeba jednu z nejslavnějších, O mio babbino caro.

 

 

Návštěvníkům oper Zítra se bude… a Toufar v minulých ročnících festivalu je již jako autor dobře znám Aleš Březina. K napsání nové opery jej inspiroval fascinující příběh talentované židovské malířky Charlotte Salomon, která nepřežila koncentrační tábor v Osvětimi, ale budoucím generacím zanechala strhující dílo: dramatizovanou autobiografii ve více než sedmi stech obrazech s názvem Leben oder Theater? (Život, nebo divadlo?). Na vzniku komorního muzikálu Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy se podílel mezinárodní tvůrčí tým a nastudoval jej kanadský soubor Theaturtle Toronto.

 

 

Akustika zámeckého nádvoří mimořádně svědčí koncertnímu provádění děl s velkým nástrojovým a vokálním aparátem, znásobuje jejich monumentálnost a dokáže návštěvníka doslova přenést do jiné dimenze. Takovým bude bezpochyby oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka v provedení České filharmonie, Českého filharmonického sboru Brno, sólisty a dirigenta Jakuba Hrůši, nebo Faustovo prokletí Hectora Berlioze s Filharmonií Brno, Českým filharmonickým sborem Brno, dětským sborem Kantiléna, mezinárodním obsazením sólistů a dirigentem Dennisem Russellem Davisem.

 

 

Bohatá je nabídka pořadů komorních. Ženy a vážná hudba spolu sdílí půvab a skrytou krásu, tajemno i přímost, vášeň i klid. Není divu, že spojení ženskosti a hudebního nástroje tvoří již samo o sobě vyladěnou symfonii. To budou moci ocenit návštěvníci svátečního matiné s Ambroš Ladies Orchestra. Smyčcový ansámbl, jenž tvoří výhradně dámy, pořadem v zámecké jízdárně vzpomene na nedožité 90. narozeniny Josefa Suka.

V kostele Povýšení sv. Kříže se sejde trojice špičkových hudebníků Jiří Bárta, Jakub Fišer a Roman Patočka, aby provedli Goldbergovské variace v úpravě Dmitrije Sitkovetskeho. Houslista a dirigent ruského původu se svojí úpravou v osmdesátých letech minulého století obcházel vydavatele, setkával se však s odmítavými až posměšnými reakcemi. Dílo nakonec vydal malý německý vydavatel Doblinger a vynikající transkripce se stala jednou z nejhranějších skladeb smyčcového repertoáru po celém světě.

Trojice hudebníků Ivan Klánský, Leoš Čepický a Michal Kaňka v pořadu Z domoviny představí v zámecké jízdárně reprezentativní výběr komorních skladeb Bedřicha Smetany.

To účastníci stipendijního programu MenART, za kterým stojí Nadační fond Magdaleny Kožené, představí v jízdárně výsledky své celoroční práce. Mezi mladými stipendisty je například mimořádně talentovaná Klárka Gibišová, sympatická osmiletá dívenka, která si dokázala podmanit diváky nejen skvělou hrou na klavír, za nímž není téměř vidět, ale i svým bezprostředním vystupováním.

Naopak titulární varhanice pražské baziliky sv. Jakuba Irena Chřibková je již „ostřílenou“ interpretkou, která se věnuje skladbám Petra Ebena více než pětadvacet let. Patří k evropské varhanní špičce a pro Ebenovy skladby je ideální. Její projev je pregnantní, muzikální, po všech stránkách jistý, o čemž se můžeme přesvědčit v kostele Povýšení sv. Kříže, kde zazní varhanní cyklus Faust Petra Ebena. Úryvky z Goethova veršovaného dramatu bude recitovat Miroslav Táborský.

Milovníci jazzu se již potřetí sejdou na Jazzové jízdě v jízdárně, kde tentokrát Trio Emila Viklického doplní fenomenální americký trumpetista Marcus Printup, mj. spoluhráč legendárního Wyntona Marsalise.

Vybrali jste si? Tak už stačí jen zabrousit na záložku Program, je stále možné zakoupit vstupenky!