Tisková konference v Praze

Další tisková konference o programu jubilejní 50. Smetanovy Litomyšle se konala 25. 2. 2008 v klubu Národního divadla v Praze. Konference se zúčastnila i hudební skladatelka Sylvie Bodorová, která na objednávku festivalu zkomponovala pro jeho jubileum rozsáhlé celovečerní oratorium Mojžíš.

Další tisková konference o programu jubilejní 50. Smetanovy Litomyšle se konala 25. 2. 2008 v klubu Národního divadla v Praze. Konference se zúčastnila i hudební skladatelka Sylvie Bodorová, která na objednávku festivalu zkomponovala pro jeho jubileum rozsáhlé celovečerní oratorium Mojžíš. Dílo pro sóla, recitátory, smíšený a dětský sbor, bicí a symfonický orchestr na texty Starého zákona bude uvedeno ve čtvrtek 3. července. Sólisty, recitátory, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor bude dirigovat Tomáš Hanus.

Nové, téměř 80 minutové dílo, je rozvrženo do čtrnácti částí. Velkou roli v něm hrají vedle áriózních částí, v nichž se představí Ivan Kusnjer, Gabriela Beňačková a další, i bicí nástroje. Proto v něm bude vystupovat vedle 6 hráčů na bicí ze Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK i sólistka Markéta Mazourová. Ta se představí několika sólovými výstupy hned v úvodní části Slunce na poušti. „Bude to extrémně náročný part s několika metrorytmickými vrstvami a řadou obtížných rytmických vzorců. Maximální nasazení bude vyžadovat zejména jedenáctá část Tanec kolem zlatého telete, kde opět - i když jinak než v případě předchozího oratoria Juda Maccabeus - chystám jedno velké překvapení. V oblasti metrorytmiky mne celkově inspirovala i předchozí intenzívní práce s některými balkánskými a východními elementy, které mne - právě v oblasti metrorytmiky - dlouhou dobu přitahují a s kterými velmi ráda pracuji. I ve vertikálních strukturách je dílo v některých částech velmi „ostré", často ve zvuku tvrdé, jako bych se tak trochu vrátila k některým prvkům "polské školy", protože to podle mne odpovídá starozákonní - jednoznačně nekompromisní - tematice. Celkově dostává velký prostor smíšený sbor a v některých částech využívám i zvuku dětského sboru, zejména v chorálu Nikdo není jako Bůh, Ješurúne, který se objevuje v momentu, kdy se na vrcholu páté části Exodus "otevře hladina moře" a pak v závěru celého díla, který jsem nazvala Poušť a naděje. Velice si vážím toho, že jsem tuto skladbu mohla pro jubilejní padesátý ročník festivalu Smetanova Litomyšl zkomponovat!", dodává ke své skladbě autorka Sylvie Bodorová.